Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Benzine

Benzine 5 years 9 months ago #292

  • Renier
  • Renier's Avatar
  • Offline
Een aantal van ons heeft problemen met de tanksealer in hun benzinetank. Die schijnt om een duistere reden los te laten en leidingen te verstoppen. Mocht je hem gebruiken, dan lijkt me het de moeite waard om ff je tank te controleren. Alhoewel een oorzaak nog niet is vastgesteld, tipt Lau me wel over het bijgevoegde artikel. Het origineel is te vinden op www.fehac.nl/actueel/6-actueel/117-benzi...klassieke-voertuigen.

Kijk maar wat je ermee doet.

Groet

Renier

Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen Benzine E10 bevat 10 volume % ethanol en vervangt in de toekomst de benzine. Loodvrij 95 met maximaal 5% ethanol, die nu is gespecificeerd in normblad EN 228. De introductiedatum verschilt per land. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van: 1. Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir 2. Toegepaste materialen in het systeem 3. Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10 4. Interne vervuiling van het systeem in tweede termijn

ad 2. Toegepaste materialen in het systeem Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig. Rubber wordt toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp, membraan in acceleratiepomp van de carburateur: Niet bestendig: Natuurrubber NR, butylrubber IIR. Bestendig: Nitrile rubber NBR, Viton. Remedie: waar mogelijk NBR en Viton toepassen. - Aluminium: een coating is wenselijk - Zink: gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer - Kurk van vlotters van oude carburateurs is niet bestendig - Vlotter van benzinemeter niet altijd bestendig

ad 3. Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10 Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in filter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte. Advies1: Filter regelmatiger controleren eventueel reinigen. Advies 2: Doorzichtig leiding-filter toepassen. Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.

ad 4. Interne vervuiling in tweede termijn Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het brandstofsysteem kan leiden. Over dit probleem is nog weinig concreets in de literatuur gevonden.

Slotopmerkingen: Overschakelen op tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen. Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power , BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco).

Versie 7. Bunnik/LM/JCL/WJMH / 20122011
The administrator has disabled public write access.

Benzine 5 years 9 months ago #293

  • Lau
  • Lau's Avatar
Ik vul nog mijn geval even aan: Ik heb 3 jaar geleden TankCure toegepast. Dat heb ik heel nauwkeurig gedaan, misschien iets te dik op sommige plaatsen. De olie en kleine benzine tank zien er nog goed uit. Bij de tank (HD 32 R) zijn laatst stukken rond de hals van de tankdop losgekomen. Tijdens het weekend dacht ik zonder peut te vallen, maar het was de benzineleiding die verstopt was met stukjes coating. Thuis gekomen op de reservetank en op de grote tank met af en toe goed schudden met de motor. Vandaag alles geinspecteert en ook de bodem coating heeft losgelaten!!!!. Dat wordt demonteren, oplossen, schoonmaken en opnieuw coaten. TankCure beweert de formulering aangepast te hebben. Ik ga ze eens bellen. Zeker is dat alle euro 95 nu verplicht 5% bioethanol bevat en dat is zo instabiel als de pest en houdt erg van water en wordt dan lekker zuur. E10 is nog een graadje erger. Ik tank dus Vpower og BP Ultimate. Iedere dag rijden en veel verbruiken helpt ook, maar niet lang stilstaan. Pas met de auto op op de Franse tolwegen daar is bijna alleen de 10% tegenwoordig.
The administrator has disabled public write access.
Moderators: Edgar

Privacy beleid