Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
This is the optional category header for the Suggestion Box.

TOPIC: verslag ritje Polen voor de echte liefhebbers

verslag ritje Polen voor de echte liefhebbers 5 years 9 months ago #205

• Peter
  • Peter's Avatar
Poland; Rally 2011- Maradki, Mazurië.

Voorbereiding: Enkele maanden geleden vroeg Piet B of ik zin had om dit jaar weer mee te gaan naar het oldtimertreffen in Polen, we vertrekken dan op maandag 11 juli en rijden dit jaar via Tsjechië en vervolgens van zuidwest - naar noordoost Polen. Met de goede herinneringen van 2008 nog op mijn netvlies hoefden ik er niet lang over na te denken en het antwoord was volmondig JA. Piet zou zorgen voor recente landkaarten met daarop aangegeven waar de campings zich bevinden, vorige keer (2008) had hij namelijk de kaart van west- Duitsland maar thuis gelaten en de kaarten die hij wel bij zich had waren dan uit 1983. De afspraken zijn gemaakt! Een week voor vertrek wijzigen de plannen, vertrek op dinsdag en toch maar rechtstreeks richting noordoost Polen. Piet plaatst in die week voor vertrek een uitnodiging op de website zodat ook de andere SGF mee kunnen rijden, Edgar en Johan beloven de volgende keer van de partij te zijn. Probleem? Nadat ik een ander spruitstuk op mijn Ul heb gemonteerd loopt hij nog niet goed naar mijn zin, door de drukte van de laatste werkweek voor de vakantie kom ik er niet aan toe dit probleem op te lossen. Ik besluit om met de pas aangekochte Panhead te rijden maar hiervan weet ik niet hoe deze zich zal gedragen op zo’n rit. De weersverwachtingen voorspellen niet veel goeds voor de komende week. In het weekend snel andere benzinekraan, remlichtschakelaar en koffers gemonteerd een groter rek gemaakt zodat er ook wat schone onderbroeken en droge sokken mee kunnen. Maandagavond nog wat olie aan tank en versnellingsbak toevoegen, accu controleren, ketting op juiste spanning, benzine filter schoon gemaakt, gereedschap bij elkaar gezocht en alle spullen op de motor binden. Rien V. Panhead deskundige bij uitstek nog even bellen voor de laatste tips, een paar reserve bougies HD3 en wat lampjes waren volgens hem geen overbodige luxe.

Dag 1 (di 12 juli) Na thuis uitvoerig afscheid te hebben genomen ga ik om 9.00 uur richting OIT voor de broodnodige bougies en lampjes, HD3 bougies natuurlijk niet op voorraad alternatief geaccepteerd en snel op weg naar Piet. Daar aangekomen is de garagedeur al geheel geopend en staat de zelf in elkaar geknutselde INDIAN Chief klaar voor vertrek. Piet was al bij de bakker geweest en trakteerde op overheerlijke worstenbroodjes. De route voor de eerste dag heeft piet al genoteerd op zijn fietsrol, we gaan eerst richting Tilburg en proberen de eerste dag aan de voet van het Harz- gebergte te komen. We vertrekken om 10.30 richting Tilburg, Oisterwijk, Boxtel, enz. Het is druk op de weg waardoor we vaak niet snel kunnen rijden maar voor je het weet (13.00 uur) zit je toch bij de Duitse grens, vervolgens Goch, Kalkar, Munster, Warendorf Het is inmiddels 16.30 uur en zeker 250 C de INDIAN maakt rare geluiden en is zijn trekkracht kwijt in Beelen stoppen we, Piet onderzoekt wat het kan zijn en al snel heeft hij het heuvel gevonden “het is de voorontsteking” hij prutst wat en we kunnen weer verder richting Paderborn. Om 18.00 uur tanken en op de kaart zoeken naar een camping op de route. Warburg moet het worden. Het is 19.30 uur als we camping “Beversburg” in Warburg bereiken. Het ziet er naar uit dat het gaat regenen snel het tentje opzetten en douchen, tussentijds wordt ons avond eten bereidt Schweinebraten mit Kartoffeln. De regen zet niet door we kunnen rustig buiten een biertje drinken en de route voor de volgende dag uitstippelen. Er worden voor morgen zware buien met veel regen verwacht dus kiezen we er voor om eventueel de autobaan te nemen. Ontbijtje bestellen voor de volgende dag, graag om 9.00 uur 2 x Brot mit korn?? Om mee te nemen?? Nog een paar biertjes drinken en we kunnen voldaan gaan slapen. Ondanks het late vertrek en drukke verkeer in Nederland deze dag toch nog 430 km gereden.

Dag 2 (wo 13 juli) 6.15 wakker, douchen, spullen bij elkaar zoeken, piet is inmiddels ook wakker geworden, tentje afbreken en alles weer op de motor binden nu nog wachten tot 9.00 om onze broodjes in ontvangst te nemen. De lucht is helder en er is nog niet van het slechte weer te bespeuren. Ha daar zijn de broodjes 8.45 uur, blijken twee droge broodjes met daarop havervlokken te zijn we krijgen er een zakje bij en stoppen dit in de tas voor onderweg. 9.00 uur precies vertrekken we van de camping, eerst nog binnendoor richting Kassel daar de autobaan oprichting Göttingen vervolgens de 38 richting Leipzig. Nu hou ik er normaal helemaal niet van om over de snelweg te rijden maar hier is het toch even wat anders, weinig verkeer en een schitterend uitzicht dwars door het Harz- gebergte. Het is puur genieten ondanks de donkere wolken die zich aandienen, om 11.00 uur het gaat daadwerkelijk regenen snel aan de kant Piet trekt zijn regenpak aan en we kunnen weer verder. Na één uurtje in de regen te hebben gereden klaart het op het regenpak kan weer uit en we blijken dit de hele trip ook niet meer nodig te hebben. We rijden lekker door, gaan Leipzig voorbij en rijden nu richting Frankfurt (Oder) het wordt tijd om uit te kijken naar een camping, in Sawall/ Tauche niet ver van de grens met polen vinden we een plaats om te overnachten het is dan 18.00 uur geweest en de teller staat inmiddels op zo’n 900 km. Eerst inschrijven en dan kan het ritueel met spullen afladen, tentje opbouwen en even een snel douchen weer beginnen, ff sms naar het thuisfront wat fotootjes nemen en op zoek naar een schnitzel met paddenstoelen, ja nog wat bier erbij en het feest is weer compleet. In de nacht gaat het regenen als ik om 5.30 uur wakker wordt staat het water in mijn voortentje.

Dag 3 (do 14 juli) Als we in de ochtend als weer afbreken en inpakken is het droog, eerst nog een ontbijtje op de camping en moeten dan nog even wachten voor we de camping mogen verlaten. Om 9.00 uur is het zover we kunnen vertrekken het weer is goed het wordt zelf die dag zo’n 250 C. Omstreeks 11.00 uur steken we de grens over, eerst wat Zloty’s inslaan bij het grenswissel kantoor. Na wat eten drinken en toilet bezoek gaan we verder, piet heeft gisteravond de route binnendoor al helemaal uitgestippeld echter toch nog met de kaarten uit 1983. We rijden richting Gorzöw Wielkopolski dan verder naar boven Czluchòw, Chojnice, Tuchola dan naar Grudziadz maar daar gaat het fout. Het alweer 18.00 uur als we een snelweg oprijden en daar in één keer voor tolpoortjes staan dit is een nieuwe weg naar Gdansk er is geen mogelijkheid om hier om te draaien dus proberen we iemand van het loket te spreken (Duists, Engels, Pools). Het komt er op neer dat we hier toch echt door die poortjes moeten en dan 20 km verderop een afslag kunnen nemen. Zo gezegd zo gedaan een uurtje verder zaten we weer op de goede weg het is dan 19.00 uur tijd om een camping te gaan zoeken. Volgens Piet zijn kaart waarin het vertrouwen inmiddels sterk is afgenomen zou er een camping moeten zijn in Itawa een kleine 60 km verderop, dit moet te doen zijn. Als we al weer een tijdje op de 16 rijden en nog 3 km van Itawa zijn verwijdert krijgen we toch wel wat honger en stoppen bij Motel Ordynat het is dan 20.00 uur en hebben 1480 km op de teller het is dan eigenlijk wel mooi geweest voor die dag. Maar alles is hier donker zou het wel open zijn, na wat rond lopen gaat er een deur open en een Poolse jong dame laat ons binnen. Kunnen we hier nog wat eten en wat kost een overnachting hier, alles was snel voor elkaar we blijven hier slapen, geen gedoe met tent en luchtbed en hebben heerlijk gegeten, bier en vodka gedronken, geslapen en ontbijt voor 21 euro.

Dag 4 (vr 15 juli) Om 11.00 uur gaan we weer op pad rustig rijdend het is niet ver meer eerst nog wat eten brood en worst uit de sklep. Om 14.30 uur zijn we op de plaats van bestemming we hebben dan een 1620 km gereden. De voorzitter van Oldtimer Club Poland, Christopher Pedryc komt gelijk naar Piet en heet ons van harte welkom, het ontvangst is hart verwarmend. We kunnen nog kiezen of we in het hotel willen overnachten of gebruik willen maken van ons eigen tentje en kiezen natuurlijk voor de tent. Tijdens het opzetten van de tent hebben we al gelijk aanspraak met een duits sprekende Pool die naast ons staat, al snel komt hij aanlopen met blikken bier voor ons die we niet durfde te weigeren. Als de tent staat en het bier is op gaan we maar eens brommers kijken en omgeving verkennen welke prachtig is met zijn heuvels en een groot meer waarin je indien de behoefte aanwezig is heerlijk kan zwemmen. Voor het avondeten moeten we in het hotel zijn alles is netjes verzorgt. s’ Avonds drinken we nog een biertje praten wat met div mensen kijken naar filmpjes die er gedraaid worden en gaan moe en voldaan naar ons bedje toe.

Dag 5 (za 16 juli) 9.00 uur ontbijt, het weer is geweldig het wordt weer zo´n 250 C of meer 10.00 uur briefing voor de toerrit, ik versta er echt helemaal niets van! Christopher komt naar ons toe en vraagt of wij ook mee rijden en geeft ons een platte grond van de rit, vertrek is om 10.30, natuurlijk rijden wij mee! Snel terug naar de tent andere broek, jas en helm op, starten, opstellen boven op de berg iedereen staat al klaar maar vertrek is pas over 10 min dus zet de motor nog maar even stil. Als het signaal voor vertrek wordt gegeven geeft Piet een geweldige hengst op zijn kickstarterpedaal waardoor deze van schrik spontaan afbrak, starten was niet meer mogelijk. We besluiten om niet meer met de toerrit mee te rijden en gaan kijken of we de kickstarter kunnen repareren. Nadat Piet de accu en uitlaat had gedemonteerd kon de kickstarter worden verwijdert, nu rest nog de vraag waar hebben ze een lasapparaat dat we mogen gebruiken. Met het kickstarterpedaal in de hand gaan we op weg naar de hotel eigenaar en jawel de man heeft zo´n ding, maar geeft aan zelf niet te kunnen lassen. Geen enkel probleem volgens Piet want hij is immers een volleert meesterlasser. We mogen gebruik maken van de werkplaats waar Piet zich gelijk thuis voelde, ik heb daar de meester kunsten van Piet eens gade geslagen en heb toch wel wat twijfels. Na een uurtje of twee knutselen was het pedaal beter dan ooit te voren en gingen we terug naar de Indian om alles weer te monteren. Toen de rijders van de toerrit terug kwamen was de Indian weer geheel hersteld het was alsof of er nooit iets gebeurd was. Even relaxen in de schaduw bij het tentje met een biertje erbij, we zitten nu eerst rang als de wel bekende motorspelletjes beginnen alle leden doen mee het gaat er soms heftig aan toe. Als een indian chief met berijder drie pirouettes achter elkaar maakt is hij geheel versuft en komt een clublid hem snel helpen en zet de motor in zijn vrijstand, een JD rijder met zijspan blaast zowat zijn hele motor op de olie spuit overal langst naar buiten. Het is dus niet alleen onze Willem Voorthuizen die zijn oerdriften niet altijd onder bedwang weet te houden. Als de spelletjes afgelopen zijn gaan we naar het Hotel waar we een warme hap voorgeschoteld krijgen. De avond begint alle motoren staan bij elkaar mensen maken foto´s praten met elkaar de live band begint te spellen leuke zangeres het is een gezellige boel. Om een uur of acht stopt de band iedereen wordt naar binnen geroepen Christopher neemt het woord veel Pools soms iets in het engels mijn naam wordt genoemd ik moet naar voor komen en krijg een prijs voor de verst komende deelnemer. Er worden nog vele prijzen uitgereikt maar vraag me niet waarvoor deze allemaal zijn. Na een klein half uurtje neemt de band het weer over er heerst een grote saamhorigheid een kampvuur wordt aangestoken er worden enkele motoren naar binnen gereden Indian Harley en natuurlijk Sokol er wordt flink gas gegeven zodat de uitlaat van de indian roodgloeiend is, het dak gaat er af er wordt in een kring rond het kampvuur gedanst wij worden erbij getrokken we moeten mee dansen, ik zie dat Piet weer op de juiste plaats in de kring danst naast een jong blonde deerne de avond gaat voort de Zloty´s raken op het feest gaat voorbij het was geweldig. Het enige waar ik nu nog aan denk is rust, slapen en morgen weer een lekker stukje rijden.

Dag 6 (zo 17 juli) 8.00 uur wakker, spullen weer inpakken en opbinden, we rijden met de motor naar het hotel op de berg voor het ontbijt met een lekkere kan Poolse koffie. Piet pakt weer zijn geweldige verrassingslandkaart (1983) hij zoekt een mooie weg binnendoor en noteert dit alles op zijn rol. Om 10.00 uur staan we klaar voor vertrek Christopher en vele andere komen afscheid nemen en wensen ons een goede reis terug. Dan gaan op weg naar Mragowo de omgeving is echt prachtig we gaan via binnendoor weggetjes rijden lang meren komen in de bossen. Piet rijdt voorop zoals altijd hij weet overal de weg maar plots zie ik hem een rare stuiter maken hij blijft overeind maar dit was een flinke klap, plots was de verharde weg opgehouden en ging over in een zandpad met hele diepe kuilen. We rijden gewoon door alsof er niets gebeurt was. Aan het zandpad leek geen eind te komen, na zeker 10 km door het bos over een zandpad vol met grote kuilen kwam er dan toch weer een verharde weg het bos hield op en hier en daar stond een oude boerderij net of we erg heel ver terug in tijd waren gekomen. Piet weet overal de weg dus reed weer stevig door. Na een uurtje gereden te hebben kwamen we in een plaats waarvan mij de naam wel erg bekend voorkwam `Mragowo`. We hadden een uur rond gereden en waren weer precies op de zelfde plaats terug. We hebben toen maar besloten om weer de 16 te volgen omdat het anders zo lang duurt voor we weer thuis zijn. Eenmaal op de 16 leggen we weer aardig wat km af de temperatuur is opgelopen naar zo´n 320 C alles gaat voortvarend tot 19.30 uur dan geeft Piet aan bijna zonder benzine te zitten. Ik geef aan zo snel mogelijk naar de kant te gaan, dan kan ik mijn Tom Tom aansluiten en zoeken naar de dichtst bij zijnde benzinestation. Helaas voor we de daad bij het woord konden voegen stopte de Indian ermee. Er was bij Piet geen enkel spoortje paniek te ontdekken in tegendeel, sluit jij de Tom Tom maar aan dan ga ik eerst op mijn gemak mijn behoeften doen daar achter die struiken en weg was hij. Volgens Tom …. Is er 2,2 km verderop een benzinestation, wat lege flessen van olie verzameld en op pad, zelf getankt flessen gevuld en terug naar Piet. Benzine in de Indian, starten en gezamenlijk weer naar het benzinestation. Inmiddels is het alweer 20.00 uur tijd om een slaapplaats te zoeken. Weer Tom … geraadpleegd want ook hierop weet hij het antwoord enkele km verderop aan deze weg is een Hotel “Pod Dzikiem”. 20.30 uur kloppen we aan, ja we zijn welkom de teller staat op 2063 KM. We bekijken de menukaart bestellen een schnitzeltje van 500 gr brengen onze spullen naar binnen en de motoren veilig achter het hotel geplaatst, douchen en gaan lekker eten, potje bier erbij smsje naar huis nog meer verschillende soorten biertjes gedronken en slapen.

Dag 7 (ma 18 juli) Na ontbijt met koffie nog even alles afrekenen nog geen 20 euro pp. Vandaag gaan we proberen in de buurt van Liepzig te komen. vertrek om 9.45 uur we rijden met een lekkere snelheid de omgeving is mooi als Piet omstreeks 12.00 uur zijn motor aan de kant zet, hij heeft zijn al een aantal keren aan de stuurdemper gedraaid maar het gaat niet lekker eerst even kijken wat er aan de hand is. Na wat duwen en trekken valt de hele voorvork bijna onder de motorfiets vandaan moeren zijn losgelopen? Snel wat spanbandjes en een grote baco uit de koffers en 25 min later is alles weer gefikst. De temperatuur loopt weer op tot boven de 250 C we rijden rustig verder om 15.00 uur passeren we de grens en zijn dan weer in het voormalige Oost Duitsland. Als we om 19.30 uur Leipzig al weer even achter ons hebben gelaten stoppen we om te tanken valt plots de voorvork voor de tweede keer bijna onder de motor vandaan nu wordt er serieuzer naar het probleem gekeken, de moeren zijn er gewoon afgeschoven mogelijk een dag eerder ontstaan door de harde klap bij het zandpad. Als alles weer in elkaar gedraaid zit maar nu ook de stuurdemper stevig vast gezet welke dan alles op zijn plaats moet houden vragen de zeer behulpzame jonge dames van het benzinestation of hier in de buurt een camping is, alle mogelijke kaarten van de omgeving worden erbij gehaald om ons maar van dienst te zijn we krijgen zelfs nog een Rock CD uit DDR tijd mee om thuis te beluisteren. 20.30 uur zijn we bij de camping inmiddels 2495 km gereden. De camping is mooi gelegen maar er helemaal niets te doen, eten is ook niet meer mogelijk er zit dan niets anders op dan tent opzetten en elders wat gaan eten. Op de terug weg naar de tent nog enkele blikjes bier gekocht en voor het tentje opgedronken.

Dag 8 (Di 19 juli) 8.00 uur wakker, tentje afbreken, spullen inpakken en opbinden. Nu kunnen we op deze camping nog wat harde broodjes en beleg kopen deze eerst op een bankje aldaar opgegeten. De terugreis willen we verder maken over de schitterende autobaan waarover we eerder deze kant opgekomen zijn toen ivm regen nu voor een mooie gladde weg voor de Indian en om zonder ongelukken thuis te komen. Vertrekken om 9.30 uur al snel rijden we op de 38 richting Kassel het uitzicht is weer even mooi, vanaf Kassel gaan we op de 44 en 40 dwarsdoor Dortmund, Essen, Duisburg wel een ervaring maar beslist geen hoogte punt, Venlo is in zicht nu gaat het erg snel Eindhoven, Tilburg, Breda ik rij nog even mee door de stad totdat Piet zijn Indian voor zijn garage tot stilstand brengt. Zo die is weer heel thuis gekomen, snel afscheid genomen. Ik heb nog een klein half uur te gaan inmiddels begint het zachtjes te regenen en denk terug aan afgelopen week. Ik heb er wederom erg van genoten en zou het voor geen goud willen missen. Als ik thuis kom is het 19.00 uur en hebben we toch ruim 3300 km gereden zonder ongelukken en zonder hulp van buitenaf alles is weer thuis en hebben niets achter hoeven te laten. Edgar, Johan en andere geïnteresseerde het is een echte aanrader om toch eens mee te gaan. Ik zal er bij leven en welzijn een volgende keer weer bij zijn. Oh ja wat de Panhead betreft hij heeft geen enkele keer geweigerd te starten geen verkeerde klap gegeven, bougies en/of lampjes niet nodig gehad, wel +/- 3,5 liter olie en 175 liter benzine en de ketting is 2 cm langer geworden. Piet bedankt voor alles, zonder jou zou het anders zijn geweest, minder gelachen, minder verrassingen, minder goede plannen en zeker minder kilometers. Waarschijnlijk was ik nooit alleen gegaan!
The administrator has disabled public write access.
Moderators: Edgar